Pionier in rechtsbijstand

Het zal je maar overkomen... Waterstofperoxide in de ogen tijdens een schoonheidsbehandeling

Hoe een doodgewone dag door een kleine medische fout plots een onverwachte wending kan nemen. Wat als de gevolgen aanzienlijk zijn en zowel fysiek als mentaal een zware tol eisen?


Maart 2012, Vicky Z. stapt binnen bij haar schoonheidsspecialiste voor een behandeling: zuivering van het gezicht, een masker en een permanente make-up: verven van de wimpers, epileren en kleuren van de wenkbrauwen… Een standaardbehandeling, maar toch liep het fout. Tijdens het verven van de wimpers kreeg Vicky een sterk branderig gevoel in de ogen. De specialiste bracht licht vochtige watten aan om extra bescherming te voorzien. Vicky vertrok naar huis met de geruststellende melding dat de irritatie zou wegtrekken.

Maar de volgende ochtend had Vicky nog steeds enorme pijn, voornamelijk aan het linkeroog. Zodanig zelfs dat ze de ogen niet kon openhouden… Een telefoontje naar de schoonheidsspecialiste bood weinig soelaas, waarop een bezoek aan de dokter van wacht volgde. Deze zag meteen de ernst van de zaak in en verwees haar naar een expert in het plaatselijk ziekenhuis. De oogarts stelde vast dat het hoornvlies beschadigd was door contact met waterstofperoxide in het linkeroog.

Verhalen van de schade


Om opgelopen schade terug te vorderen, dient de aansprakelijkheid bepaald te worden. Hoewel dit voor Vicky overduidelijk was, ging de schoonheidsspecialiste helemaal niet akkoord over haar verantwoordelijkheid. Op alle mogelijke manieren trachtte de zaakvoerder de verantwoordelijkheid van zich af te schuiven. Zij stelde zelfs dat het oog al beschadigd was voordat ze de behandeling startte…

Aangifte bij D.A.S.

Omdat onze verzekerde tegen een muur aanliep bij de bemiddeling van haar geschil, riep ze de hulp in van D.A.S. Onze juriste Anneleen De Rocker stelde de tegenpartij formeel in gebreke. Opnieuw betwistte de schoonheidsspecialiste alle aansprakelijkheid, ditmaal wegens gebrek aan “causaal verband” tussen de behandeling en de opgelopen schade. Het objectief advies van een raadsgeneesheer was dus vereist. Opnieuw na hevig protest deed de tegenpartij uiteindelijk aangifte bij haar B.A.-verzekeraar, die dan ook een expert aanstelde.

 

Nog maandenlang irritatie aan het linkeroog


Vanaf de bewuste dag van het bezoek aan de schoonheidsspecialiste ondervond Vicky een hevige pijn, voornamelijk in het linkeroog. Ook tijdens haar geplande reis naar Indonesië bleef het oog geïrriteerd. Echt genieten zat er dus niet in. Meer dan drie maanden vormden speciale antibiotica, oogdruppels en zalfjes de spreekwoordelijke pleister op de wonde. Tot op heden is volledig herstel nog altijd geen absolute zekerheid...

Resultaat


Eens aangifte werd gedaan door de tegenpartij bij de B.A.-verzekeraar, kwam het dossier in een stroomversnelling. Beide raadsgeneesheren kwam spoedig tot hetzelfde besluit waardoor de schade-eis van D.A.S. meteen en integraal werd aanvaard door de verzekeringsmaatschappij van de tegenpartij. Vicky kreeg een bedrag van 1282,90 EUR.

En de kosten voor D.A.S.?


D.A.S. betaalde:

Interne kosten: 400 EUR

Externe kosten: 914,88 EUR

Gratis bonus: bij zo’n dossier maken de gespecialiseerde D.A.S.-juristen net het verschil.

Welke polis D.A.S. geeft dekking voor een dergelijk geschil?


Vicky was uiteraard bijzonder tevreden dat haar verzekeringsmakelaar haar geadviseerd had de gekoppelde rechtsbijstand uit de B.A.-Gezin over te hevelen naar D.A.S.

Goed om weten: welke polisformule had Vicky nu bij D.A.S. onderschreven?


D.A.S. heeft in haar productaanbod 4 polistypes voor het privéleven van gezinnen. Zeer positief is dat zelfs de kleinste formule van deze vier, de polis Privéleven, al dekking biedt voor dergelijke medische fouten. Dat gebeurt via de waarborg ‘Samenloop extracontractuele en contractuele aansprakelijkheid’.

En zo wordt wat al dikwijls bewezen is, opnieuw waar gemaakt: D.A.S.-polissen bevatten meer en betere waarborgen waardoor u als verzekeringsbemiddelaar uw klanten meer zekerheid kan bieden en dat leidt tot… méér tevreden klanten. En daar is het toch uiteindelijk om te doen, niet waar?

Onze laatste artikels

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws en onze nuttige adviezen.

Medewerker aan het woord: Catherine Losson
30/08/2021 12:11
Medewerker aan het woord: Catherine Losson
Lees meer
Waarom een volledige rechtsbijstand voor medische of paramedische dienstverleners belangrijk is
05/07/2021 15:11
Waarom een volledige rechtsbijstand voor medische of paramedische dienstverleners belangrijk is
Lees meer
D.A.S. Legal Advisors geven raad: mogen we alles zeggen op Facebook?
01/07/2021 11:36
D.A.S. Legal Advisors geven raad: mogen we alles zeggen op Facebook?
Lees meer
De nieuwe Indicatieve Tabel 2020 is er!
17/06/2021 12:30
De nieuwe Indicatieve Tabel 2020 is er!
Lees meer